Gifgroen.nl
Image default
Internet marketing

Wat is Search Engine Optimization?

Search Engine Optimization is kort gezegd een manier om een website vindbaar te maken op Google. Het belang daarvan moet niet worden onderschat. Zeg nu zelf, wat is de laatste keer dat je verder bent gekomen dan de tweede pagina van een zoekmachine? De kans is groot dat wanneer je zoekt op Google, je klikt op een link die ergens bovenaan staat. Het doel van Search Engine Optimization is dus om een website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te laten eindigen. Lees verder als je meer potentiële klanten naar je website wilt lokken.

Waarom sommige bedrijven inkomsten mislopen

Vrijwel iedereen is het ermee eens dat wanneer je een restaurant begint, je het beste voor een locatie midden in het stadscentrum kunt kiezen. Daar lopen simpelweg de meeste mensen rond, dus dan zul je ook de meeste bezoekers krijgen. Hoe logisch dit ook klinkt, zien veel ondernemers hier het belang nog niet van in. Ze passen slechte of geen Search Engine Optimization toe en zijn vervolgens verbaasd dat hun website weinig wordt bezocht. Bij online marketing werkt het precies hetzelfde als bij het voorbeeld van de restaurants. Hoe hoger je website eindigt in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers je krijgt. 

Hoe werkt Search Engine Optimization?

Nu je weet wat het belang is van Search Engine Optimization, kun je een enorme voorsprong krijgen op je concurrenten door hier slim gebruik van te maken. Dat doe je in eerste instantie door te snappen hoe de algoritmes van Google bepalen welke websites bovenaan komen te staan. De algoritmes kijken naar factoren zoals de laadsnelheid van een website, maar ook naar de relevantie. Hoe meer een website overeenkomt met de zoekopdracht, hoe relevanter de website is voor Google. Ook de hoeveelheid relevante externe links heeft invloed op hoe hoog een website eindigt in de zoekresultaten. 

Verdiep je in je doelgroep

Bij Search Engine Optimization draait het om het zoekmachinevriendelijk maken van een website. Wat veel invloed heeft, is het gebruik van zoektermen. Er zijn handige tools waarmee je het zoekgedrag van je doelgroep kunt analyseren. Je ziet dan onder meer welke zoektermen door je potentiële klanten worden gebruikt. Door deze zoektermen in kaart te brengen en vervolgens te verwerken in de webteksten, wordt je website al een stuk vindbaarder. Hierbij is het belangrijk dat je je verdiept in je doelgroep en je op het juiste publiek richt. Je wilt er tenslotte uiteindelijk voor zorgen dat je bezoekers overgaan tot het kopen van je product.

Schakel een expert in voor Search Engine Optimization

Het kost veel tijd en geld om Search Engine Optimization volledig onder de knie te krijgen. Er is namelijk veel concurrentie en de algoritmes van Google zijn continu in ontwikkeling. Je bereikt dus alleen goede resultaten als je je hierin blijft verdiepen en veel tijd investeert. Als ondernemer heb je daar niet altijd genoeg tijd voor. Daarom kunnen we het iedereen aanraden om hier een expert voor in te schakelen. Op deze manier haal je alles uit je onderneming terwijl je je gewoon kunt blijven focussen op de reguliere bedrijfsactiviteiten.

Heb je nog vragen? Klik hier voor antwoord op al je vragen.