De geschiedenis van de animatie strekt zich uit over meer dan een eeuw en begon lang voordat de cinematografie een gevestigde kunstvorm werd. De vroegste vormen van animatie gebruikten technieken zoals schaduwspel, mechanische dia’s en mobiele projectors in toverlantaarnshows. De technische principes van de moderne animatie zijn echter gebaseerd op de stroboscopische illusie van beweging, geïntroduceerd in 1833 met stroboscopische schijven, beter bekend als de phenakistiscoop. Charles-Émile Reynaud ontwikkelde zijn projectiepraxinoscoop tot het Théâtre Optique in 1888, waarbij transparante, handgeschilderde kleurrijke beelden op een lange geperforeerde strook tussen twee spoelen werden gebruikt. De opkomst van filmgebaseerde animatieMet de uitvinding van tandwielaangedreven film was animatie klaar voor een grote stap voorwaarts. De eerste filmgebaseerde animator lijkt J. Stuart Blackton te zijn geweest, wiens “Humorous Phases of Funny Faces” in 1906 een succesvolle reeks geanimeerde films voor Vitagraph Company lanceerde. Later dat jaar experimenteerde Blackton ook met de stop-motiontechniek voor zijn korte film “Haunted Hotel”. In Frankrijk ontwikkelde Émile Cohl een vorm van animatie die vergelijkbaar was met die van Blackton, maar Cohl gebruikte relatief ruwe stokfiguren in plaats van Blackton’s ambitieuze krantencartoons.
Gouden tijdperk van de handgetekende animatieHet gouden tijdperk van de animatie werd gekenmerkt door de opkomst van handgetekende animatietechnieken. De enige grote uitzondering onder deze vroege illustratoren-turned-animators was Winsor McCay, wiens elegante, surrealistische “Little Nemo in Slumberland” en “Dream of the Rarebit Fiend” toppunten blijven van de comic-strip kunst. McCay creëerde een handgekleurde korte film van Little Nemo voor gebruik tijdens zijn vaudeville-act in 1911, maar het was “Gertie the Dinosaur”, gecreëerd voor McCay’s tour in 1914, die de kunst transformeerde.
De opkomst van computeranimatieRond de eeuwwisseling werd computeranimatie de dominante animatietechniek in de meeste regio’s. Computeranimatie is voornamelijk geassocieerd met een driedimensionale uitstraling met gedetailleerde schaduw, hoewel vele verschillende animatiestijlen zijn gegenereerd of gesimuleerd met computers. De eerste speelfilm die volledig op computers werd gemaakt, zonder camera, is “The Rescuers Down Under. In de hedendaagse wereld, waarin bedrijven en individuen gemakkelijk een animatiefilm kunnen laten maken, is de evolutie van animatietechnieken on
|