Hoe gezond zijn groene smoothies?

aug 28, 2016

Tegenwoordig zijn er veel mensen die regelmatig een groene smoothie nemen. Groene smoothies zijn razend populair geworden en worden met allerlei groene smoothie recepten overal aangeboden online. Maar is het consumeren van een groene smoothie nu wel zo gezond? Voldoet de groene smoothie wel aan de definitie van de schijf van 5 en of hoe past dit op een verantwoorde manier in je dagelijkse eetpatroon. In dit artikel proberen we hier een beter beeld van te geven. 

De verschillen voor een groene smoothie

Er zijn verschillende manieren hoe een groene smoothie gemaakt kan worden en hier zit direct ook een groot verschil in het gebruik. Een groene smoothie is een smoothie waarbij door een blender groente als ook fruit met eventueel aanvullende ingredienten als superfoods tot een drinkbare substantie wordt gesneden. De kleur is vaak groen door de aanwezige bladgroente als sla, andijvie of sinazie. Het verschil in de verhouding van groente en fruit is op een gezonde manier 30 – 70%. Belangrijk is dat je de groente goed wast en dat je dus niet te veel rauwe groente neemt. Omdat sla of bladspinazie rauw zeer gezond is is dit dus echt geen probleem maar omdat de groente in hogere concentraties tot darmproblemen kan leiden is het verstandig dit in de juiste verhouding te houden en nooit meer dan 30% te bedragen.

Waarom is een groene smoothie dan gezond?

Een groene smoothie is gezond omdat het een welkome aanvulling is op onze dagelijkse maaltijden. Het is wel belangrijk dat je nooit meer dan 1 ontbijt of lunch vervangt door een groene smoothie omdat je anders een te eenzijdige maaltijd neemt. Ook voor het afvallen is het niet aan te bevelen alleen groene smoothies te nemen maar gewoon te minderen met eten. De groene smoothie heeft als voordeel dat de dageljkse hoeveelheid groente en fruit de juiste hoeveelheid vitaminen als ook mineralen ondersteund. Bovendien bevat een groene smoothie veel meer vitaminen en mineralen dan gekookte groente en door het blenderen worden de voedingstoffen vele malen beter opgenomen dan wanneer je allen zou kauwen. 

Waarmee kun je beginnen?

Wanneer je wilt beginnen met een groene smoothie kies dan een lekker recept uit bij groene smoothies tips. Het voordeel van een lekker recept is dat je direct “verslaafd”raakt aan deze gezondheidsdrankjes. Door het gebruik van bijvoorbeeld kokosolie maak je je smoothie nog lekkerder en een blokje ijs is heerlijk bij warm weer. Naast een lekker recept heb je eigenlijk alleen eenmalig een goede blender nodig.

 

by | Categories: Gezondheid | Tagged: |

Share with others

No Responses so far | Have Your Say!

Comments are closed.